مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰
مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰
n
حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز
n
n
قال الله تبارک و تعالی فی کتاب «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، رهبرمعظم انقلاب فرمودند از بزرگترین اهداف و رسالت های نظام مقدس اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و این تمدن از دو بخش ابزاری و متنی تشکیل می شود.
n
n
بخش متنی عبارت است از سبک زندگی اسلامی که خرد و کلان زندگی ما را شامل می شود، مفهوم و قلمرو سبک زندگی اسلامی شیوه ها، متد و رفتارهایی است که برای حل نیازمندی های خودمان در حوزه های مختلف زندگی به کار می بندیم. این شیوه ها و رفتارها مبتنی بر ارزشها، هنجارها و جهان بینی ها است که شکل دهنده سبک زندگی و سامان بخش آن است.
n
n
در سبک زندگی اجتماعی به عنوان مقوله پیچیده و ذو ابعاد شبکه ای از الگوهای رفتاری شکل می گیرد که به همه ساحت ها و عرصه های زندگی انسان سایه می اندازد.
n
n
نباید فقط برای ثواب در نماز جمعه شرکت کنیم بلکه نماز جمعه به کلاس درس تبدیل شود، انسان قبل و بعد خودش را ببیند، چه مقدار خطبه های نماز جمعه در رفتارهای خود خطیب نماز جمعه و مخاطبین تأثیر می گذارد. انسان یک ماه که می گذرد خودش را به حساب دعوت کند که تو در چهار نماز جمعه شرکت کرده ای.
n
n
اساتید حوزه و دانشگاه در محتوای نماز جمعه به کمک ما بیایند و مطالبه جدی رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم است که یکی از هفت سرفصل ها در زمینه سبک زندگی اسلامی است. اگر سبک زندگی سامان پیدا کند و اصلاح شود خیلی از مشکلات موجود در جامعه را دیگر نخواهیم دید.
n
n
اگر انسان روز جمعه را خوب و محکم ببندد تا پایان هفته بیمه است، خداوند متعال که نماز جمعه را وضع و جعل کرده بی حساب و کتاب نیست. بعداز آنکه از نماز جمعه می رویم با موضوع های گوناگون در جامعه مواجه می شویم و آنکه می تواند انسان را حفظ کند محتوای خطبه است که برگرفته از آیات قرآن و روایات است، لذا موضوع های خطبه را خوب پیگیری و یادداشت و اگر به نظر شما جایی اشکال داد به امام جمعه منتقل کنید.
n
n
در زمان حاضر آیا جوانان نیاز به سبک زندگی دارند؟ قطعا نیاز دارند، به جهت اینکه الگوهایی که در سبک زندگی اسلامی مطرح می شود یکی از آن مسأله اشتغال، ازدواج، فرزندآوری، خانواده و الگوی مصرف است.
n
n
الگوهای به هم پیوسته و در هم تنیده که به هم ربط دارند، الگوی مصرف، خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل، اشتغال، ازدواج، تفریح و دیگر موارد وجود دارد. باتوجه به تنوع موضوع های زندگی در دنیای امروز ما الگوها و سبک های متنوعی در دنیای مدرنیته تعریف شده و بخش قابل توجهی از سبک ما را در بر گرفته است.
n
n
باتوجه به اینکه اسلام خود سبک زندگی دارد اما در سال های اخیر مخصوصا از اوایل دهه ۷۰ سبک هایی که حاکم بود دستخوش برخی از مسائل شد. الگوها و سبک های متنوعی تعریف شده که همگی در زیر طرح جامع سبک زندگی اسلامی است. این الگوها به عنوان یک چراغ راهی در زندگی انسان قرار می گیرد و دارای پشتیبانی های سخت افزاری و نرم افزاری است.
n
n
اینگونه نیست که بتوانیم سبک زندگی را بدون دانش های لازم در بحث سخت افزار و نرم افزار ایجاد کنیم. دانش ها از پشتوانه های نرم افزاری سبک زندگی و نرم افزاری است. وقتی به عنوان نمونه مُدل شهرسازی را در نظام امروزی می خواهید طراحی کنید، چندین رشته علمی و دانش پشتیبان در حوزه های مختلف آن وجود داد که از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.
n
n
اما الگوی مصرف از جمله سبک زندگی اسلامی است، استفاده صحیح از نعمت های الهی از بزرگترین دغدغه های پیشوایان دینی ما است که انسان از آنها استفاده کند. «الدنیا مَزرَعهُ الآخِرَهِ» و انسان خود را برای دنیای برتر آماده کند. سیره مصرفی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را مشاهده کنیم، در تأمل و تعمق اینها، دوری از اسراف و قناعت در مصرف از اصول مسلمی سیره اهل بیت(ع) است.
n
n
پیروان اهل بیت(ع) در کشور اسلامی چون ایران، امروز گرفتار اسراف، تبذیر، مصرف گرایی و عدم قناعت شده اند. ما را چه شده که امروزه ایران و ایرانیان در شمار مصرف گرا ترین مردمان عالم حساب می شویم؟
n
n
ایران از نظر ارائه بنزین ارزان[به معنای گران کردن بنزین توسط دولت نیست] سومین کشور در دنیا و از نظر میزان یارانه پرداختی به آن جزء نخستین کشورها در دنیا است. در میان کشورهای جهان بیش از ۳۶ درصد کل بنزین غرب آسیا را ایران مصرف میکند، کم مصرف ترین و کم اسراف ترین مردم در زمینه بنزین در چین و ژاپن هستند.
n
n
مگر می شود در درون یک خانواده بریز و بپاش باشد، هم اسراف و هم تبذیر باشد و این خانواده بتواند به عنوان یک الگوی موفق در جامعه مطرح شود، امکان ندارد. در بحث مصرف آب، بنزین، حامل های انرژی و گاز باید این الگو رعایت شود.
n
n
در مصرف گاز قطعا کشوری مثل روسیه گاز او از ما بیشتر است، نه تنها روسیه بلکه در کشورهای اروپایی که بخشی از آنها از نعمت گاز برخوردار هستند، باید مدیریت کنیم، در کجای عالم مرسوم است میلیارد متر مکعب آب شیرین را در فاضلاب تلاقی بدهیم، اینها باید مدیریت شود و سامان پیدا کند. الگوی صحیح مصرف باید جایگاه خودش را پیدا کند.
n
n
ایام میلاد سراسر نور وجود مقدس امام حسن عسکری(ع) را به همه شیعیان و نمازگزاران تبریک و تهنیت عرض می کنم. روایتی از حضرت هست که می فرمایند هیچ یک از پدرانم آنگونه که من گرفتار تردید شیعیان نسبت به عصمت و امامت شدم، آنها نشدند.
n
n
وجود مقدس امام باقر(ع) می فرمایند «إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ»: وقتی مجموعه ای از اهل عالم مغضوب خداوند متعال بشوند، ما را از آنها دور می کند. «وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ السَّمَاءُ»، دعا می کنیم باران نمی آید، باران هم که می آید آسیب وارد می کند. در زمان غضب هستیم و باید از خداوند متعال درخواست کنیم. غیبت امام عصر(عج) به خاطر آمریکا، اسرائیل و جامعه غیر خودمان نیست هرچه است، زیر سر خودمان می باشد. باید رفتار ما اصلاح شود.
n
n
سه عامل عمده و مؤثر در تحقق عدالت اجتماعی وجود دارد، بحث ما در رابطه با فساد زدایی در جامعه دینی و تحقق عدالت است. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» تا جامعه دینی و ایمانی به جایی برسد که مردم آن خودشان عدالت را اجرا کنند نه اینکه زور شمشیر، نیزه و اسلحه بالا سرش باشد که بخواهند عدل را اقامه کنند.
n
n
هدف میانی تشکیل حکومت اسلامی نیز «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» است، وجود افراد صالح و عادل یکی از شرایط اساسی می باشد، طلاب اصطلاحی دارند که «فاقد شی نمی تواند معطی شی باشد» وقتی مسئولی خودش پاکدست و عادل نیست چطور می خواهد در جامعه اسلامی و انسانی عدالت را اجرا کند.
n
n
اولین شرط تحقق عدالت قرار گرفتن افراد صالح و پاکدست در مصدر عدالت است. دومین شرط نیز “حاکمیت عدل” است، «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ»، می خواهید در بحث قضاوت حکم صادر شود، عدالت رعایت شود.
n
n
«پذیرش عمومی» سومین شرط تحقق عدالت است، حضرت امیرالمؤمنین(ع)، نگاه کنید از آن قدرتمندتر بعد از پیامبراکرم(ص) پیدا نمی کنید ولی چرا موفق نشد؟ چون مردم حاضر نشدند ایشان را بپذیرند.
n
n
هشت مانع اساسی در تحقق عدالت اجتماعی و فسادستیزی، اگر در جامعه عدالت به معنای واقعی کلمه باشد در بخشی از استان خوزستان که بالغ بر 20 شرکت قوی شبانه روز مشغول کار و هزاران میلیارد در طول سال از آنجا به مرکز کشور می رود اما در کنار آن چندین روستای فقیر وجود دارد که وقتی خود را با شرکت مقایسه می کنند، می گویند که شرکت ها برای چه کاری هستند.
n
n
عدالت اجتماعی اقتضا می کند، شرکت هایی که هزاران میلیارد پول در سال از استان خوزستان می برند، حداقل در کنارشان چندین شهرک صنعتی ایجاد و بستر و زمینه اشتغال برای جوانان فراهم کنند. تا کی چندین جوان در نماز جمعه بیایند و شرمنده زن و بچه خود پیش امام جمعه بروند و بگویند که مدت هاست برای یک وعد غذا شرمنده هستیم.
n
n
تا زمانی که خط تولیدها افزایش پیدا نکند، وضعیت اشتغال همین است. مراجعه به مسئولان و دریافت چندین نامه و ارائه مدارک تحصیلی مختلف هیچ کدام نمی تواند اشتغال ایجاد کند. به آیت الله رئیسی رئیس جمهور گفتم که 1811 واحد صنعتی در خوزستان داریم که اگر خط تولید آنها افزایش پیدا کند[در برنامه آنها است که افزایش دهند] زمینه اشغتال فراهم خواهد شد. کسانی که در حال دریافت میلیاردها پول و مدیران غیر بومی که در خوزستان می آیند و چندین نفر هم همراه خود می آورند، وقتی جوانان بومی منطقه بیکار هستند، این درد برای یک جوان خوزستانی است.
n
n
هنگام پذیرش برای اشتغال فراخوان کشوری اعلام می کنند اما در دیگر استان ها آیا آنجا هم همینطور است؟ اول متخصص در استان خوزستان است. عدالت اجتماعی اقتضا می کند تمام شرکت های قوی که میلیاردها پول برای کشور تأمین می کنند نخست باید امنیت خودشان را تأمین کنند.
n
n
لازمه ایجاد امنیت برای شرکت ها و استان این است که بتوانند چند فرصت شغلی را ایجاد کنند. اگر فرصت های شغلی ایجاد کردید به تحقق عدالت اجتماعی نزدیک خواهید شد.
n
n
“برداشت های غیر معصومانه از منابع اصلی دین”، “خوی ستمکاری برخی از قدرتمندان”، “روحیه ظلم پذیری توده مردم”، “پایین بودن سطح فرهنگ توده مردم”، “دنیازدگی خواص جامعه”، “انحراف عدالت و عدالتخواهان”، “هزینه سنگین عدالتخواهی”، فقدان عقلانیت و اخلاق در عدالت اجتماعی و عدالتخواهی” از موانع تحقق عدالت اجتماعی هستند.
n
n
یکی از مطالبات جدی مردم امروزه ارزانی است، اعتقاد داریم ایران اسلامی فراوان کار کرده و در تمام 42 ساله مخصوصا در استان خوزستان آنقدر کار شده که بارها از همین تریبون عملکرد نظام را بنده مکرر عرض کردم اما امروزه جوان در منزل و محیط خانواده نشسته و می گوید من برای تأمین معیشت خانواده ام مشکل دارم.
n
n
امروزه پذیرفته شده نیست که هر روز قیمت ها بالا می رود و باید حداقل تثبیت شوند. الحمدالله آیت الله رئیسی دستور ممنوعیت افزایش قیمت خودروها را دادند. رئیس جمهور خودشان محرومیت چشیده اند، حداقل چند کالای اساسی که دست خانواده های ضعیف را می تواند پر کند را در اختیار خانواده های ضعیف قرار دهید.
n
n
برای برخی بالا و پایین رفتن قیمت گوشت فرقی نمی کند اما آنکه در این بین آسیب می بینند اقشار ضعیف جامعه هستند که فکری به حال اینها شود. مطالبه جدی مردم بحث قیمت ها و عدم افزایش است. باید تلاش کنیم که در این جهت مقدار بیشتری کار کرد.
n
n
بخشی از افزایش قیمت ها مردم هستند، اگر قیمت ها بالا رفت نمی گوییم که نخرید اما حداقل کمتر خریداری کنید. دولت و مردم در کنار یکدیگر همکاری کنید که در آینده نه چندان دور قیمت ها کاهش پیدا کنند.
n
n
یکی از راه های کنترل گرانی، حدالامکان قطع کردن دست واسطه ها است. دلال های دانه درشت را عن قریب باید بر چوبه دار دید. این دلال ها هر وقت اراده می کنند کالاها را به هر میزان بالا می برنند، دستگاه قضا این دانه درشت ها را به بالای چوبه دار ببرند. “نظارت مستمر بر قیمت ها” و “برخورد قاطع با متخلفین” از مطالب مهم است.
n
n
سوء قصد به نخست وزیر عراق بدون شک زیر سر اشغالگران عراق است. براساس قانون مصوب عراق، اینها ناگزیر از خروج از عراق هستند منتهی بی ثباتی را ایجاد می کنند تا بتوانند توجیهی برای ماندن خودشان ایجاد کنند که اینها از نظر ما محکوم است.